Poema per dansar. Poema per viure

MIQUEL MARTI I POL
(Miquel Martí i Pol - Lluís Llach)
 

Ara mateix enfilo aquesta agulla
amb el fil d'un propòsit que no dic
i em poso a apedaçar. Cap dels prodigis
que anunciaven taumaturgs insignes
no s'ha complert, i els anys passen de pressa.
De res a poc, i sempre amb vent de cara,
quin llarg camí d'angoixa i de silencis.
I som on som; més val saber-ho i dir-ho
i assentar els peus en terra i proclamar-nos
hereus d'un temps de dubtes i renúncies
en què els sorolls ofeguen les paraules
i amb molts miralls mig estrafem la vida.
De res no ens val l'enyor o la complanta,
ni el toc de displicent malenconia
que ens posem per jersei o per corbata
quan sortim al carrer. Tenim a penes
el que tenim i prou: l'espai d'història
concreta que ens pertoca, i un minúscul
territori per viure-la. Posem-nos
dempeus altra vegada i que se senti
la veu de tots solemnement i clara.
Cridem qui som i que tothom ho escolti.
I en acabat, que cadascú es vesteixi
com bonament li plagui, i via fora!,
que tot està per fer i tot és possible.

1

Pensem-la clara aquesta quietud
que escampa tants de ressons impensats;
pensem-la clara i suggerent, que ens ompli
l'espai concret d'ara mateix, l'espai
en què no hi ha cap mena de sorpresa
i tot és vell, i trist, i necessari.

Vam girar full temps ha, i alguns s'entesten
a llegir encara la mateixa plana.

2

Potser el secret és que no hi ha secret
i aquest camí l'hem fet tantes vegades
que ja ningú no se'n sorprèn; potser
caldria que trenquéssim la rutina
fent algun gest desmesurat, alguna
sublimitat que capgirés la història.

Potser, també, del poc que tenim ara
no sabem fer-ne l'ús que cal; qui sap!

3

Molt lentament giravolta la sínia
i passen anys, o segles, fins que l'aigua
s'enfila al cim més alt i, gloriosa,
proclama la claror per tots els àmbits.
Molt lentament davallen aleshores
els catúfols per recollir més aigua.

Així s'escriu la història. Saber-ho
no pot sobtar ni decebre ningú.

4

Massa sovint girem els ulls encara
i el gest traeix angoixa i defallences.
L'enyor, voraç, ens xucla la mirada
i ens gela el moll del sentiment. De totes
les solituds, aquesta és la més fosca,
la més feroç, i persistent, i amarga.

Convé saber-ho i convé, d'altra banda,
pensar el futur lluminós i possible.

5

¿Qui sinó tots -i cadascú per torna-
podem crear des d'aquest límits d'ara
l'àmbit de llum on tots els vents s'exaltin,
l'espai de vent on tota veu ressoni?
Públicament ens compromet la vida,
públicament i amb tota llei d'indicis.

Serem allò que vulguem ser. Debades
fugim del foc si el foc ens justifica.

6

Ni llocs ni noms ni espai suficient
per replantar l'arbreda, ni cap riu
que remunti el seu curs i ens alci el cos
per damunt de l'oblit. Tots sabem bé
que no hi ha camp obert per cap retorn
ni solc en mar a l'hora del perill.

Posem senyals de pedra pels camins,
senyals concrets, de fonda plenitud.

7

Compartirem misteris i desigs
d'arrel molt noble i secreta, en l'espai
de temps que algú permetrà que visquem.
Compartirem projectes i neguits,
plaers i dols amb dignitat extrema,
l'aigua i la set, l'amor i el desamor.

Tot això junt, i més, ha de donar-nos
l'aplom secret, la claredat volguda.

8

En clau de temps i amb molt de patiment.
Vet ací com podem guanyar el combat
que de fa tant de temps lliurem, intrèpids.
En clau de temps i potser en solitud,
acumulant en cadascú la força
de tots plegats i projectant-la enfora.

Solc rera solc per mar de cada dia,
pas rera pas amb voluntat d'aurora.

9

Ni cap llevant luxuriós, ni cap
ponent solemne. Més ens cal saber
que no hi ha grans misteris, ni un ocell
d'ales immenses que ens empari; res
d'allò que tants de cops han proclamat
amb veu mesella foscos endevins.

Posem la mà damunt la mà i els anys
conferiran duresa a cada gest.

10

Vam preservar del vent i de l'oblit
la integritat d'uns àmbits, d'uns projectes
en què ens vèiem tots junts créixer i combatre.
I ara, ¿quin fosc refús, quina peresa
malmet l'impuls de renovada fúria
que ens feia quasi delejar la lluita?

Del fons dels anys, crida, barbullent,
la llum d'un temps expectant i frondós.

11

Convertirem els silencis en or
i els mots en foc. La pell d'aquest retorn
acumula la pluja, i els afanys
esborren privilegis. Lentament
emergim del gran pou, heures amunt,
i no pas a recer de cap malastre.

Convertirem el vell dolor en amor
i el llegarem, solemnes, a la història.

MIEDO, LUZ Y OSCURIDAD

Nuestro miedo más profundo
es constatar que somos
increíblemente poderosos. No es
nuestra oscuridad, sino nuestra 
luz lo que nos aterroriza.

Nelson Mandela


Arte, Danza, Rito, Técnica, símbolo, concepto, abstracción???????????????


Lo primero que quiero decir es que mis verdades son siempre relativas, por suerte o por desgracia siempre que formulo una "verdad" soy consciente de su contrario... quiza por eso en lugar de dedicarme a la teoria filosófica o pedagógica me dedique al arte y a la danza....
Despues estan las certezas, esas certezas íntimas que guian mi camino pero esas certezas no son demostrables en el mundo de las palabras de la lógica occidental, en ese sentido soy una fiel discipula de Hume, Wittgensttein, Nietsche....
Dicho lo dicho os envio las reflexiones sobre el Arte y la Danza que me acompañan desde... que tenia 18 años.....


El arte como rito, el arte como magia, el arte como hecho sagrado, el arte con alma.......las cuevas de Altamira, las Danzas Bacantes a dionisios, las Danzas de la guerra y la Cosecha, las Danzas curativas, las iglesias románicas, góticas, las Piramides, los Dolmenes, los Aquelarres, el canto gregoriano, Carmina Burana...... tenian una función social profunda y real....el artista no existia, humilde artesano anónimo, la mayoria de las veces cumplia los designios de un sistema de creencias. Desventajas muchisimas, la sumisión a la religion ( Dios, dioses o diablos) como sistema de poder represivo,  un sistema religioso-social-economico fundamentado en la verdad absoluta artística  no pernitia al Arte (como a toda la sociedad) explorar caminos distintos a los establecidos, quien lo hacia se arriesgaba a ser quemado en la hoguera. Ventajas, el alma, el sistema compartido, el sentido sagrado y social

El arte libre, contemporaneo, Picasso, Pina Baus, la Musica contemporanea, El Informalismo, la Abstracción, el Minimalismo, la Danza Contemporanea, Buñuel, el Surrealismo, el Arte Conceptual.....el hombre y la sociedad liberados de los dioses....
Crean un Arte sin limites aparentes, un arte aparentemente liberado de sistemas que se centra en si mismo, en algunos casos el centro es el lenguaje en sí: el color, la forma, el trazo......los principios de movimiento.....sonido i silencio...
En el caso del arte expressionista a este eje central se añade la subjetividad emocional del artista
En el caso del surrealismo se añade la busqueda psicologica......

Ah y el artista se convierte un especie de semidios..... es ese ser especial que puede hacer lo que el resto no DEBE HACER, solo a él le esta permitido soñar, intuir, crear (los demas han de ser lógicos, productivos y pràcticos).
el ARTISTA SE QUEDA SOLO. TAN SOLO COMO EL INDIVIDUO
El Arte Contemporaneo  nos aporta muchos elementos positivos.... pero dicen los expertos que el gran Arte ha muerto

El Arte elitista se ha distanciado de la mayoria, el arte ha de ser explicado, el arte sin alma se ha intelectualizado, el arte de tan subjetivo ha de ser dicho para ser compartido,  el arte se agota en esa exploración Narcisista de si mismo (igualito que el individuo.....)

EL SUJETO ESA INVENCION DE LA ERA MODERNA, el individuo por encima del colectivo es una idea tan peligrosa como el colectivo por encima del individuo......el arte subjetivo es tan peligroso como el arte colectivo.

UNA GRAN MENTIRA: EL ARTE LIBRE......el arte ha pasado de ser un medio sometido al sistema de creencias religiosas/ màgicas a ser un MEDIO SOMETIDO AL SISTEMA ECONOMICO Capitalista o Socialista, EL ARTE SOLO VALE COMO VALOR DE MERCADO... y ESO LO CONDICIONA TANTO COMO LO CONDICIONABA EL SISTEMA DE CREENCIAS

Como redescubrir un Arte, Danza con alma sin caer en el sistema de creencias como estructura de poder???


Como reencontrar un Arte, Danza en el que sujeto y colectivo se encuentren??????????

Quiza en el reencuentro del sujeto con su alma (sea lo que sea eso) se puede producir el encuentro con el otro/lo otro?????????'


No lo se yo solo tengo preguntas y algunos encuentros/certezas .... la Danza, el Tai Chi, La meditación, la Creación, la plástica, la poesia las personas.
Solo tengo, a veces, intuiciones
Hasta hace poco preferia callar para no engañar
Pero ahora intuyo que toca compartir, intercaviar, escuhar..... quiza algun dia entre todos encontremos y construyamos nuevas respuestas


Núria Banal Farré