"Històries Dansades": recorregut pel procés creatiu del darrer espectacle del Grup de Creació en Dansa

Començo a explicar, amb l'ajuda d'Ester Lopez, el que implica Dansades. Es una creació que dona sentit a molt anys de recerca, treball pedagogic i disciplina corporal, com diu l'Ester en el Blog de Marabal : " La Núria Banal, professora i coordinadora de l'àrea de Dansa i Arteràpia de Marabal, ens explica en aquesta sentida reflexió el procés creatiu del darrer espectacle del Grup de Creació de Dansa: Històries Dansades: somnis, secrets i silencis


"Històries Dansades: somnis, secrets i silencis és una coreografia que, a partir de 5 propostes de 5 dones, parla de la vida, el dolor, l’alliberar-se... Són les SEVES històries, els SEUS secrets… explicats i compartits en l’espectacle.

En el seu conjunt, aquest espectacle és un procés amb la dansa, durant el qual es transformen aquests desitjos, secrets inconfessables, malsons, il·lusions.... I en què es transformen? La resposta és la propia proposta escènica.

Històries Dansades… respon a la línia de treball artístic de Marabal, tant pel que fa a objectius com a la metodologia i al punt de vista tècnic. Un art, una dansa on tot aquell que vulgui pugui participar i ser creador, desde el rigor i l’autenticitat.

El procés de recerca

 
La recerca del Grup de Creació de Dansa de Marabal es va inspirar, per una banda, en la 
pel·lícula argentina Historias mínimas, dirigida per Carlos Sorin, que enllaça tres històries de personatges en viatge, protagonitzades per actors professionals i no professionals. 

El segon concepte inspirador va ser la dansa com  a territori d’experimentació en el qual podem descobrir noves dimensions a la pròpia historia: idees, sensacions, emocions… Així, els somnis, secrets o silencis escollits per cada protagonista es van convertir en un procés de descoberta i transformació.

La tercera premissa que va fer possible aquesta creació singular va ser la interrelació positiva de diverses disciplines de dansa, partint del fet que cadascuna té les seves possibilitats i límits. Per això, el fet de relacionar-les és tan positiu, si està al servei de la producció i d’allò que està creant la persona i el grup. No es tracta de fer un collage sinó de deixar que els elements tècnics es cuinin a foc lent per donar a llum el producte artístic.






Quines disciplines i tècniques van acompanyar la creació?
La Dansa Creativa com a procés d’exploració del moviment i el gest essencial autèntic.
La Dansa Lliure com a tècnica que compartien totes les dansaires.
La Dansa Oriental, Hilal i Africana, que va aportar des de el seu saber professional la Susana Papachazariu.
El do teatral de la Neus Farell i la seva autenticitat en el gest dansat.
La sinceritat creativa i la  presència escènica de la María Amparo Navarro, amb una sòlida formació en dansa i arteràpia.
La poètica del moviment de la Imma Sueiras i el seu do per la dansa.
La profunditat del treball artístic de la Dora Garcia: fa molts anys que investiga el que va ser la seva proposta, tant desde la dansa com des de les arts plàstiques i la poesia.
El joc transgressor del clown per part de l’Àfrica Aymamí, amb les seves campanes i el seu acompanyament durant el procés.
La mirada escènica i teatral de l’Òscar Xavier Galindo, la Júlia Gutiérrez, de l'Alvaro Prats Bartomeu, de l’Ester López, companys de l’equip Marabal.

Sorpresa i respecte

La sorpresa i el respecte van ser elements metodològics clau, i són dos principis bàscis en tota la pedagodia artística de Marabal, en qualsevol curs, formació o procés creatiu. Entre l’equip artístic d’Històries Dansades… vam compartir els conceptes, però no ens vam explicar les històries, somnis, secrets i silencis individuals... Així, lluny d’estereotips, la creació col·lectiva es va anar construint dins de l’espai simbòlic de la Dansa, i vam arribar on no esperàvem. 

Potser jo sabia coses de les històries de cadascuna, però estic entrenada en el silenci, perquè sé que l’art i la creació necessiten cuinar-se en el propi caldo, perquè sense respecte, es difícil la llibertat creativa.

I la sorpresa va ser sobretot per a mi. Després de la darrera actuació al Centre Cultural Alvareda, vaig adonar-me que el producte ja és del grup: les ballarines ja poden dansar-lo soles, i això es molt bona senyal."

Núria Banal Farré


Què diuen les dansarines d'Històries Dansades...?

"Las cuerdas poco a poco se han ido aflojando. El tacto áspero se han convertido en un vuelo liberador, aunque me queda la duda de cuanto durará... Intento no dejar esa sensación,  recrearla cada vez que puedo para que se quede conmigo más tiempo. El acompañamiento y la seguridad de un grupo donde se construyó un hogar sin apenas darme cuenta. Un hogar lleno de habitaciones, colores, ventanas y sobretodo una gran puerta abierta."
Maria Amparo Navarro

 "Estic feliç amb el resultat: jo m'hi presentava amb dos sons significatius per a mi de la meva infantesa i de la meva joventut, i n'he sortit enriquida amb l'aportació i la calor de les companyes, les seves mirades i les seves històries."
Neus Farell i Batlle

 "Desde el corazón, os felicito a todas y cada una por vuestras Històries Dansades. Hemos configurado un todo más allá de los límites del escenario, llenando la sala y a cuantos estábamos en ella de magia, de pura emoción, belleza y rigor. Hábilmente arropado por el acompañamiento sabio y amoroso de Núria y Júlia. Gracias, por hacer posible una transformación personal y colectiva tan profunda y trascendente. Un abrazo, en intenso proceso de crecimiento y maduración."
Dora García  


I el públic, què ha dit?



 "No dejéis de representar ésta danza. Lleva consigo mensajes necesarios para muchas personas.Es útil, alivia el corazón. Remueve los sentimientos. Las personas que al verlas nos sentimos identificadas con ellas os lo agradecemos. Felicidades y un abrazo.

"Poder expresar a través de la danza las experiencias personales produce una especie de liberación muy positiva y beneficiosa. Al compartirlo con  más personas se van sumando energias de las cuales todos somos receptores y beneficiarios."



Fotografia: Alvaro prats Bartomeu

Arteràpia. Arts del cos com a camí de transformació


Un enfoc metodològic que proposa l'acompanyament  sense judicis ni interpretacions.
Que parteix del concepte del joc i de la simbolització com a origen de la creació i de la construcció del subjecte.
I que se centra en el joc creatiu amb l'art (dansa, teatre, plàstica, escriptura, música...) com a camí per facilitar la transformació de allò que ens limita,  ampliant les pròpies perspectives i possibilitats tant a nivell personal com professional.



Quines son les possibilitats d'aplicació de l'Artteràpia?
 

Que pot aportar a l'àmbit socioeducatiu?
Quins son els marc de regles, límits i possibilitats?
Que aporta l'enfocament d'acompanyament als processos creatius, sense judicis ni interpretacions a altres àmbits com l'educació, la mediació...?


Escoltar, mirar, ser mirat sense judicis, com?
 

Sovint a la nostra vida quotidiana i professional ens esperem de l'altre allò que en el fons desitgem nosaltres. Rebutgem de l'altre allò que rebutgem de nosaltres.
Escoltar-nos, viure en nosaltres els processos creatius, reflexionar creativament entorn la nostra tasca  ens permet dur a terme un acompanyament menys contaminat de judicis, projeccions, expectatives pròpies.

Escollir, eliminar es un pas de la acció creativa


També el  silenci i el temps d'espera, la incertesa per cuinar lentament, sense preses...

Amb el cos com a punt de partida, caminar, respirar, dansar, actuar, pintar, escriure, cantar i deixar que aparegui la sorpresa allò inesperat que ens obre camins i possibilitats de ser.






Un obstinat silenci

Desprès del treball d'improvisació del grup de Dansa, va venir aquest poema




Un obstinat silenci
marca les empremtes del seu pas
arrels que es desplacen, lentament,
com rius de plata fossa,
cap a la mar sonora.

Un obstinat remor
acompanya el so de les seves petjades.
Petits rastres, humils, indefensos
a l’embat de les onades
que obstinadament les esborren.

Un obstinat so silenciós
acompanya el seu caminar,
dansa efímera a la vora de la mar
variació musical, joc sonor,
en el batec rítmic de l’ infinit.

Un obstinat tempo intemporal,
nodreix les seves arrels de plata,
sa llibertat creix, s’expandeix, navega cap a l’oest,
cor obert al devenir ,
dansa de vida, mort i naixement inexorables
 
Partirà amb un vol silenciós,
restarà la seva presencia invisible
en el remor de la mar, al gra de sorra,
a la música dels arbres...

Noves variacions rítmiques desconegudes
en l’obstinat so silenciós del tempo infinit.

Amb ajuda de Rilke: Dansa, Art, Vida, terapia..premisses metodològiques

Amb l'ajuda de Rainer Maria Rilke, intento fer una primera reflexió entorn a la metodologia que aplico a la Dansa, a la Artteràpia a l'expressió, a la vida.
Podria utilitzar també textos de neurociencia " Como Aprende el Cerebro" com de F. Nietsche " El fin de la Tragedia"... i de molts altres i potser ho faré, si el temps, la dansa i els projectes ho permeten.
De moment solament vull compartir  unes quantes premisses del meu enfoc que es fonamenten en primer lloc en l'experiència i en segon lloc en la reflexió teòrica:.

Premissa numero 1: Allo que no he integrat de manera total (cos, ment, emoció) no ho puc transmetre adequadament: Fa un temps, dues professores de diferents tecniques i paissos ( Gemma Reguant/Veu/Barcelona i Annie Garby/Dansa/Dijon) varen coincidir: "No cal que apunteu tot el que fem a classe, el que no recordeu es que no ho heu integrat i aleshores el millor es que no ho ensenyeu"
A traves del meu recoregut, he pogut comprobar que en la mida que jo integro  mes profundament un saber de la Dansa de l'Art.... amb més facilitat els meus alumnes el capten

Premissa numero 2: La paraula no pot per si sola explicar la vida, l'art---- Hi ha molta diferencia entre entendre a nivell verbal un concepte, per exemple: " La por limita la meva vida, no he de tenir por..." que en integrar realment en la nostra totalitat el concepte: Per molt que ho entengui a nivell del discurs logic, ho entén el meu ventre, el meu inconscient, el meu cervell reptilià...?
La conseqüència d'aquesta premissa es que el proces artístic, terapèutic i vital ha d'estar fonamentat en la vivència i l'experiència viscuda... solament des d'ella apareixen els coneixement i les respostes a les nostres preguntes.
I si parlem de dansa, vida, art....primer hem explorar la dansa, l'art, la vida... dansant, creant, pintant...visquen


Premissa numero 3. Es més important la pregunta que la resposta. Voler tenir certeses, receptes i veritats ràpidament ens aboca al perill de auto-enganyar-nos amb veritats estereotipades, intel·lectualitzades i sense vida. Per que una certesa tingui vida ha de sorgir de la pròpia experiència.
La consequencia d'aquesta premissa es que soc molt reticent a donar receptes genèriques, estic convençuda que si ho faig estafo al alumne. Aixi que proposo experiències per tal de que l'alumne es formuli preguntes i descobreixi les seves respostes.

Teoria si, però com a motor de més preguntes i reflexió.

Podria parlar de més premisses però us deixo amb un text per a mi molt aclaridor :

"...I li repeteixo el meu prec: com menys llegeixi coses de crítica literària o estètica millor anirà. O es tracta d'opinions sectàries, petrificades i absurdes... o són hàbils jocs de paraules dels qui avui en surt una opinió i demà la contrària. Les obres d'art són soledats infinites .....Doni's sempre la raó a vostè mateix i al propi sentir contra semblants arranjaments , discussions o introduccions. Tot i que ( vostè) no tingues raó, el creixement natural de la vida interior, a poc a poc i amb el temps, el conduirà cap a altres criteris. Deixi que els seus judicis trobin llur desenvolupament propi, tranquil i pacific,  el qual ...ha de venir profund, de dins i per res no pot ser empaitat o accelerat. Tot és estar embarassat i després donar a llum. Deixar perfer cada impressió, cada germen d'un sentiment en ell mateix, en l'obscur, en allò que no te nom, en l'inconscient, en allò inabastable per la pròpia comprensió, i esperar amb profunda humilitat i paciència l'hora del part d'una nova claror. Sols així es viu segons l'art, tant quan es contempla com quan es crea"...
"Cartes a un Jove Poeta" Rainer Maria Rilke

I qui parla d'art parla de vida